Tajná ukázka – 3 denní výzva Najdi svého rušitele

Online sebekoučovací program

Ovládni svůj čas

Jak zvládat všechny úkoly s úsměvem a stíhat to důležité

5. MODUL: Soustředěná práce - tajná ukázka 

18. KROK: Nenechte se rušit

 Podívejte se na video.

Dozvíte se:

  • Nepodáváme 100% výkon hned, jak se pustíme do úkolu. Mysl není schopná začít okamžitě tvořit, potřebuje „zahřívací“ čas.

  • Pokud jsme vyrušeni, myšlenky zůstávají pohromadě ještě zhruba 3 minuty.

  • Pokud vyrušení trvá déle, musíme projít celým zahříváním znovu. Mluví se o tzv. efektu pilového listu.

  • Díky tomu nás vyrušení stojí mnohem více času, než předpokládáme. Takové ztráty mohou představovat až 25 % našeho času!

3 denní výzva: Najděte největší rušitele a zbavte se jich! 

Co tedy máte konkrétně v tomto kroku udělat?

  1. Vyberte si 3 dny (nejlépe pracovní), kdy budete pozorovat, co nebo kdo vás nejčastěji vyrušuje. Započítávají se i "interní" vyrušení (např. kontrola emailu, FB, útěk myšlenek apod.). 
  2. Každé vyrušení si zapište. Můžete si případně i zaznamenat,  na jak dlouho jste se nechali vyrušit.
  3. Po 3 dnech své poznámky vyhodnoťte. Spočítejte si, které vlivy Vás vyrušily nejčastěji.
  4. Na ty nejproblematičtější vymyslete řešení. Inspirovat se můžete nápady na této stránce ↓.

PS: Pokud jsou 3 dny pro Vás moc dlouhé, podnikněte aspoň 24 hodinovou výzvu.

5 vychytávek jak se ubránit neustálému vyrušování

1. Zavést tichou hodinku

Vyhraďte si pravidelný čas, ve kterém jste k dispozici ostatním, a určitý čas, kdy vás nikdo nesmí rušit (tichou hodinku).

Při tomto plánování zohledněte dobu s malým nebo naopak neustálým rušením. V každé organizaci lze vypozorovat jakási denní křivka rušení, tedy kdy typicky rušení narůstá. Obvykle to bývá mezi 10 – 12 hodinou dopoledne a 14 – 17 odpoledne.

Plánujte tedy strategické úkoly na období s malým vyrušením! Někteří lidé to dokonce řeší tak, že chodí do práce o hodinu dříve než jejich kolegové.

2. Firemní „chráněný čas“

Nejméně nás ostatní budou vyrušovat, když také budou pracovat na něčem důležitém.

Lze proto zavést do firemního kalendáře čas, ve kterém jsou zapovězeny porady, vyřizování emailů či telefonátů (např. tiché čtvrtky). Můžete dokonce lidem v daném čase zakázat mluvit. Jejich produktivita nečekaně vzroste.

3. Zamezit vyrušení

Nemějte neustále zapnutého emailového klienta, ale korespondenci se věnujte pouze několikrát denně v přestávkách mezi strategickými úkoly. Občas můžete vypnout i telefon.

Pokud máte problémy s častým navštěvováním sociálních sítí či jiných stránek, existují aplikace, které vám zakážou je ve vámi stanovém čase navštěvovat (seznam některých z nich např. zde)

V kanceláři si lze také domluvit znamení, kterým dáváte ostatním najevo, že pracujete na něčem komplikovanějším. Může to být lístek na dveřích, sluchátka na uších či jen vtipný plyšák na pracovním stole.

4. Vyřídit do 3 minut. Říkat NE. Dokončit myšlenku.

Važte si svého produktivního času. Pokuste se vyrušení odmítat, případně ho vyřešit do 3 minut.

Lze toho dosáhnout například tím, že nečekané návštěvy přijmete vždy vestoje. To vytváří dojem, že nemáte mnoho času, návštěva se cítí nepohodlně a nemá takovou touhu zůstat u vás dlouho.

Pokud přece jen k vyrušení musí dojít, dokončete před tím myšlenku. Zapište si aktuální nápady nebo si udělejte poznámku, čím pak musíte pokračovat. Usnadníte tak své mysli následující zahřívání.

5. Zmizet z kanceláře

Někdy se strategická práce nejlépe vykonává v kavárně, v parku, prostě mimo dosah kolegů a někdy i internetu.

Doplnění pro zájemce

Hezké a vtipné zamyšlení nad vyrušováním v práci a nápad na zavedení tichých čtvrtků můžete shlédnout v  přednášce Jasona Frieda (pro české titulky klikněte na ikonku ve videu ve tvaru komentáře).